Előreszámla

Lilypie Second Birthday tickers

2019. augusztus 29., csütörtök

Hát többek között ezért...

Kérdezik sokan értetlenkedve, hogy miért megy máris suliba, decemberben lesz csak hat éves, még akár két évet is várhatnánk vele, legyen már gyerekkora.
Ilyenkor el szoktuk magyarázni, hogy ez nem egy hagyományos iskola, csak sajnos a poroszos rendszerekhez szokott, anno hisztis tanítónénik által agyongyötört agyak elképzelni sem tudják, hogy ez mit is takar, és mennyire nem kínszenvedésről szól, hanem a felfedezés és fejlődés öröméről... és ez mindig csomó kételyt és végeláthatatlan magyarázkodást eredményez.

Aztán ma a vakációs Super Mario session közben az fogalmazódott meg bennem, hogy nem kellene ezzel vesződni, lehet inkább azzal kellene érvelni, hogy ez nem egy hagyományos gyerek...
A játékban mindenféléket vásárolni lehet a megoldott feladatok során összeszedett pénzekből. Az már nem kihívás neki, hogy ha x pénzed van és y pénzbe kerül a cucc, mennyit kell még gyűjtened hozzá. De most még engem is sikerült meglepnie. Összesen 31 pénze volt, és a boltban három megvásárolható cucc sorakozott, 5, 5 és 25 pénzért. Két percig körbe-körbe járkált* a nappaliban, aztán diadalmasan bejelentette, hogy ha szerez még 4 "pénzet", akkor meg tudja ám venni az összeset.
Asszem ezt így ennyi idősen még nem nagyon kellene tudnia... :)



Neki ez elengedhetetlenül szükséges a komplexebb gondolkodáshoz, ha például mesél valami összetett történetet, és azt kérjük, hogy egy helyben ülve tegye meg, kétszer annyi idejébe telik összeszedni a gondolatait és összerakni a szavait, mint ha kapna egy pár négyzetméternyi helyet, ahol sétálhat közben. Ez egy másik furasága, amiért fura iskola kell neki - nem valószínű, hogy államiban nagyon fogékonyak lennének erre a könnyítésre pedagógusok...

13 megjegyzés:

  1. Szuper, hogy odamegy, ahova megy, én könnyen megfejtettem a hosszú posztodban a rövidítést, mert mi is gondolkoztunk ebben a suliban, aztán egy másik alternatívat választottunk (nem a listádon szereplők közül). Egy államiban esélye sem lenne mondjuk járkálni, nem is feltétlenül a tanárok maradisága, hanem már eleve a létszám miatt, nem? Elképzelem, ahogy 30-33 gyerek sétálgat a nem túl nagy teremben :

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És hova mentetek végül (rövidítés is jó), és miért oda?
      Annyi gyerek még akkor is elképesztően sok, ha viszonylag csendben és nyugiban tudnak maradni. Csak hát egy 6-7 évest csendnyugira kényszeríteni napi többször háromnegyed órára... És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy mindenközben teljesítenie is kell... :(

      Törlés
    2. Végülis nem titok: Babérliget. Nagyon szeretjük.
      A kisfiad fantasztikus a számolásban, közben meg annyira jó, hogy a "pénzet" elárulja, hogy azért kicsi még :)

      Törlés
    3. Erről a suliról nem is tudtam, csak azokat néztük, amik hozzánk közelebb vannak, de fasza, hogy utólag is az derült ki, jó választás volt. Mert ahova mi eredetileg vágytunk az csak a szerencsén múlott, hogy nem jött össze, és jól megszívtuk volna. Remélem egy év múlva is lelkesen számolok majd be... :)
      Van még néhány “pénzet” jellegű szava, sajnos már ilyen kézen számolható mennyiség csak. Mivel beszédhibái nincsenek már, én nagyon féltve “őrzöm” ezeket, mert utolsó kisbabás dolgai már... ❤️

      Törlés
  2. Allamiban tanitok huszoneve. A (maradi) kollegak agyara megyek, mert ~30 gyerekkel es kiserletezunk, szetbontjuk a termet, ehetnek-ihatnak oran, ficereghetnek, felallhatnak, akkor mennek mosdoba, amikor akarnak. Volt olyan gyerekem, akinek kellett a koncentralashoz ez a "menes", mint a kisfiadnak - lattam, h kozben minden idegszalaval ram es a feladatra koncentral. A tobbiek hamar meg is ertettek, neki miert lehet, masoknak, akik csak azert csaszkalnak, mert csak, es kozben nem figyelnek, azoknak nem. ((Mondjuk zsepikidobasnak / hegyezesnek / pisilesnek alcazott lazitos korokert sosem szolok, amig nem neznek teljesen hulyenek 😁))

    Klassz, Kismajom VALOBAN szamol - akadnak szulok, akik azt hiszik, ha elszamol a gyerek 509-ig, akkor matek zseni...
    Minden osztalyban mindig akadnak gyerekek, akik, ha nem is zsenik, de ertik, mi a dorges. Most is van 4-5 gyerkocom, aki elso ota fejben szamol negativ szamokkal is, siman tud ertelmezni osszetett szovegest / problemakat is (mint pl ez a boltos).
    Ok mindig az uj temakor ELEJEN megirjak a temazarot. Ha 5-osre sikerult (altalaban ugy szokott), akkor vegig mas feladatokkal foglalkoznak, akar papiron, akar gepen, egyeni tempoban, de csapatban ossze is ulhetnek, rs egyutt kiokoskodhatjak (az okos gyerekek inspiraljak egymast, es tud mukodni az egymastol tanulas - nem en talaltam ki, nalam sokkal okosabbak 😁), es heti egy ora csak az ovek, amikor megbeszeljuk a dolgokat, es pl azokat, amikre egyutt sem jottek ra.
    Ez az elore dogairas is mas tanaroknal mindig kiveri a biztositekot, h azt nem lehet, nem tudjak... ööö... mondom, tizeneve igy csinalom, akkor csak mukodik....
    Ha 5-osnel rosdzabb a doga, akkor ilyen okos gyerekeknel altalaban eleg 10-20 perc, letisztazzuk, megerti, kap hasonlo feladatot, es a naploba mar az 5-os kerul be, dolgozik mas feladaton. Ha nagyon nagy feher folt van, es nem erti meg 45 perc alatt, akkor abban a temakorben halad velunk tovabb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. EZ! ❤️
      “((Mondjuk zsepikidobasnak / hegyezesnek / pisilesnek alcazott lazitos korokert sosem szolok, amig nem neznek teljesen hulyenek 😁))”

      Törlés
  3. @B.:
    Na a magadfajtákról beszéltem, amikor azt mondtam, hogy a legszarabb suliban is lehet fasza egy gyereknek, de lássuk be (és ezt nyilván te is tudod), fájdalmasan kevesen vagytok... Őszintén szólva számomra felfoghatatlan, hogy ezt tudod/bírod csinálni egy 30+ létszámú osztályban, még fele ekkorában is komoly erőfeszítésnek és sikernek tartom, de így nagyjából szupererő jellegű mutatvány. És szinte csoda kategória az is, hogy ezt megengedik neked ebben a segg rendszerben, szerencsés vagy, és a gyerekeid még inkább azok.
    Megkérdezhetem, hogy mi tart ott? Nagyon kíváncsi vagyok, mert normális magánsulikban ötször ennyi pénzért tehetnéd, ötször jobb körülmények között...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem tanári szempontból biztosan gázosak a magániskolak. Én ugyan egy felkapott allami versenyistállóban tanítottam, aminek az alapítványába rengeteg pénzt befizettek a szülők és ezért kb meg akarták mondani neked, hogy mit hogy csinálj, undorító volt, plusz az ilyen iskolàk tele vannak újgazdag, halálba kényeztetett, illetve borzasztóan problémás gyerekekkel.

      Törlés
    2. Én nyílt napon voltam egy waldorfban. A pofám leszakadt, hogy ott a gyerekeknek mindent szabad. Felmászni a padra, órán zajongani, nincs következetesség, semmi sincs kb, olyan érzésem volt, hogy ott a gyerekek csak nőnek, mint a dudva :)

      Törlés
    3. Waldorfot mi nem is néztünk, mert ugyan vannak szimpatikus dolgaik, de összességében a szemlélet már a lilaságnak olyan foka, ami nekünk kicsit sok... :) Amúgy akit az ismerősök körül érdekelt, azt mondta, hogy a környékünkön kívülállóként gyakorlatilag esélytelen bekerülni, mert szinte megtelik testvérgyerekekkel meg protekciósok csemetéivel.

      Ami a szabályok hiányát illeti, kíváncsi vagyok... a mi sulinkban sincs túl sok, szülőktől viszont azt hallom, hogy ez nem zavaró, mert annyira lekötik a gyerekeket az érdekes projektek, hogy eszükbe sem jut őrültködni feladatok közben/helyett. Nekem az itt tapasztalt szinten a dudvaként növés (amennyit az egy hét tábor és az egy nap suli alatt láttam belőle) kifejezetten tetszik, és nem gondolom hogy feltétlenül társulnia kell következetlenséggel.
      Közösségben általában rengeteg olyan szabály van, aminek semmi értelme vagy haszna, csak van mert... nem is tudom... így szokták meg. Csak egy egyszerű példa: Kissmajom imád mezítláb (vagy hűvösben zokniban lenni), természetben is, játszótéren is, otthon is, meg is engedjük neki, ha nincs komoly veszély (pl. szétszórt üvegdarabok) - az amúgy nagyon fasza ovijában ezt nem lehetett, mert úgy könnyebb elcsúzni, pedig hát aki látott már gyereket közelről, az tudja, hogy bármilyen okból kifolyólag lehet kurvanagyot taknyolni, nem kell ahhoz tükörsima felület, és persze, minimalizáljuk az esélyeket, de az én azt mondom, hogy vállalom a kockázatot a saját gyerekem kapcsán, akkor nem tartom fairnek azt a választ, hogy de ha neki megengedik, más is akar majd... oldják meg, hiába apróság, mert aminek tétje van (pl. allergiás gyereknek is el kell magyarázni, hogy nem eheti, amit más), azzal megteszik. A suilban márvány-szerű kő a padló, senkinek sem jutott eszébe rászólni, hogy ne csúszkáljon rajta, és hordja a benti cipőjét.

      Törlés
  4. Nyilvan van ilyen is, illetve legalabb fele biztos ilyen, de en pont nem ilyenre gondoltam, mert mi ezeket meg messzebre elkerultuk, mint az allamiakat - meg szerintem egy B.-hez hasonlo pedagogust (amennyire a kommentjebol lejott legalabbis) nem is szivesen latnanak egy ilyen helyen, mert az o modszerei pont hogy hosszu tavon latvanyosan kifizetodoek (a boldog, nyugodt gyerek agya jobban mukodik, mint az agyonszabalyozotte), nem olyan versenyistallos kozegben ahol a csemete belet is ki kell taposni, hogy jol teljesitsen mert apa is milyen sikeres es gazdag, es marha sokat benyom az alapitvanyba.
    A maganiskolak masik csoportja, amit mi is valasztottunk, es ahol kincskent van megbecsulve egy ilyen tanito/tanar, mert pontosan tudjuk, mennyire ritka, az pont az ellenkezoje: itt nem a gyerek teljesitmenykenyszeriteseert fizetunk, hanem ellenkezoleg azert, hogy hagyjak beken es segitsek a sajat stilusaban, ritmusaban, erdeklodesenek megfeleloen fejlodni, pl. ha lassu, akkor az alapossagaban tamogassak, ne csesztessek rohanasra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, én még ilyen sulit nem láttam, hol van ilyen?

      Törlés
    2. Sajnos tőletek messze, különben már riasztottalak volna, mikor a nyáron töltötték fel a pedagógus csapatot... :)

      Törlés

Mondd!